Valstyret 10.03.2025, sak 25/1: Valggjennomføring i Åmli - delegasjon av myndighet fra valgstyret til kommunedirektør

Valgstyret delegerer følgende myndighet til kommunedirektøren:

  • Legge ut manntall til offentlig ettersyn (Valgloven § 2-7, første ledd)
  • Sørge for all lovpålagt kunngjøring (Valgloven §§ 2-7, annet ledd og 6-1, første ledd)
  • Sørge for den saksbehandlingen rundt manntallet som er tillagt kommunen (Valgloven §§ 2-6, 2-8, 2-9 og 2-11)
  • Oppnevne stemmemottakere/valgmedarbeidere, både til forhåndsstemming og valgting
  • Oppnevne leder og nestleder i valglokalene, både til forhåndsstemming og valgting
  • Tilrettelegge for tidligstemming og forhåndsstemming etter valglovens kapittel 7
  • Tilrettelegge for valgtingstemming etter valglovens kapittel 9
  • Godkjenne stemmegivninger avgitt i stemmeseddelkonvolutt og godkjenne stemmesedler (Valgloven § 10-2 og 10-4). Med unntak av forkastelse av stemmer, som skal avgjøres av valgstyret.
  • Organisere og gjennomføre opptellingen av stemmer, i samsvar med valglovens kapittel 10
  • Utarbeide valgprotokoll i valgadministrasjonssystemet (EVA), som framlegges valgstyret til godkjenning (Valgloven § 10-15)
  • Andre oppgaver av ren administrativ art.

Delegasjonen gjelder frem til nytt vedtak om slik delegasjon fattes.

Les hele saken og behandlingen (PDF, 79 kB)