Når du skal sende inn en byggesøknad er det viktig at vi får all den informasjonen vi trenger for å behandle søknaden din. Byggesaksforskriftens §5-4 lister opp hvilke opplysninger som skal gis.
Situasjonskart
Bestill situasjonskart og tegn byggetiltaket inn på dette kartet. Husk å sette mål på bygningen, avstand til grense, vei (midten av vei) og nærmeste bygning. Da har du en situasjonsplan som skal følge nabovarslet og søknaden til kommunen.
Situasjonskart kan du få på oppmålingskontoret, eller du kan ta ut vedlegg selv, fra en av disse kartløsningene:
Nabovarsel
Naboer og gjenboere skal gis nabovarsel. Naboene skal få se tegninger og situasjonsplan som viser hva du skal gjøre. De skal også få minst 14 dager til å uttale seg. Naboene skal sende sine merknader til deg, slik at du kan kommentere dem før alt sendes samlet til kommunen.
Her kjøper du eiendomsinformasjon via leverandøren Ambita
Her kjøper du eiendomsinformasjon via leverandøren Eplassen
Naboer er eiere/festere av eiendom som grenser til din. Eksempel på gjenboer er eier /fester av eiendom på motsatt side av vei.
Byggesaksforskriften §5-2
Plan og bygningsloven §21-3
Send inn søknad
- Epost: post@amli.kommune.no
- Posten: Åmli kommune, Gata 5, 4865 Åmli