Innbyggervarsling

Åmli kommune har tatt i bruk varslingssystemet Varsling24 for at innbyggeren i et definert område kan varsles om hendelser via SMS.

Vi kan varsle på SMS til mobiltelefon og talemelding til fasttelefon.

Når blir systemet brukt?

Det kan for eksempel være ved vannavstengning, stengte veier, evakuering og andre forhold som krever rask informasjon. Det kan også brukes til å sende informasjon som kommunen mener er relevant å nå ut til alle innbyggere med.

Varslingssystemet er integrert med et kartsystem som gjør at kommunen raskt kan varsle alle som bor i et geografisk område.

Du må aktivt gjøre en registrering av ditt telefonnummer på adressen din er dersom du:

  • Nylig har flyttet eller av andre grunner ikke er oppført med telefonnummeret ditt på adressen
  • Har mobiltelefon registrert på arbeidsgiver
  • Har hemmelig telefonnummer
  • Merk: Bedrifter/organisasjoner må registrere kontaktpersoner med mobilnummer for å kunne motta varsling på virksomhetens adresse

Kan vi nå deg?

Det finnes to ulike registre man kan velge å registrere seg i for at vi skal nå privatpersoner (Her kan du også kontrollere om du allerede er registrert).

  1.  www.norge.no/oppdater-kontaktinformasjon 
    I dette felles nasjonale kontaktregisteret anbefaler vi å legge inn både mobiltelefon og e-postadresse da mange henvendelser fra det offentlige vil foregå her i fremtiden. Dette på lik linje med selvangivelsen som dere kanskje er kjent med fra tidligere.
     
  2.  www.varslemeg.no 
    Et tilleggsregister kun koblet opp mot Varsling24.

Bedrifter

Bedrifter må registrere nøkkelpersoner ved å gå inn på linken  www.varslemeg.no
da telefonnummer til bedrifter ikke kan hentes fra andre kanaler.

Ofte stilte spørsmål om varsling på SMS

Hvordan virker varslingen?

Meldingen sendes som sms til mobiltelefoner og en automatisert talemelding til fasttelefon. Talemelding leses inn som "tekst til tale". På slutten av meldingen blir du bedt om å taste: 1 - for å bekrefte at du har oppfattet meldingen 0 - dersom du ønsker å høre meldingen en gang til.

Er mitt mobilnummer registrert?

Så lenge du er registrert i «kontaktregister for offentlig forvalting» på riktig adresse er alt i orden.

Din oppføring kan du sjekke ved å logge deg inn her: http://www.norge.no/oppdater-kontaktinformasjon  

Du kan kontrollere dine tilleggs oppføringer på www.varslemeg.no  

  • Velg "privat" (evt. "bedrift").
  • Skriv inn ditt mobilnummer og klikk "send".
  • Du mottar en kode på sms, som du bruker for logge deg inn. Da kan du se hvilken adresse ditt mobilnummer er registrert på tilleggsregisteret.
  • Ved behov kan du her registrere ditt telefonnummer på flere adresser.

Jeg har hemmelig nummer. Blir jeg varslet?

Varsling 24 varsler ikke hemmelige nummer. Hvis du allikevel ønsker å få varsel fra din kommune, gjør en tilleggsoppføring på www.varslemeg.no  Kryss av for "hemmelig nummer".

Hvordan får jeg varsel for andre adresser enn min bostedsadresse?

På varslemeg.no kan du legge inn tilleggsadresser som du ønsker varsel for. Dette kan gjelde barn i studentbolig, dine foreldres bolig eller en fritidseiendom. Slik gjør du:

  • Under "Tilleggsoppføring" klikker du "Legg til ditt telefonnummer".
  • Skriv inn ditt mobilnummer og klikk "send".
  • Du mottar en kode på sms, som du bruker for logge deg inn.
  • Her kan du legge til andre adresser du vil varsles for. Navn = den som bor på adressen du registrerer.

Jeg bor i borettslag/sameie. Blir alle på min adresse varslet?

Alle enheter i et borettslag eller sameie blir varslet hvis registrert i «kontaktregister for offentlig forvaltning».

Hvordan finner jeg ut om mine foreldres adresse er i en kommune som bruker Varsling 24?

Ta kontakt med den respektive kommune for å høre om de bruker Varsling 24.

Kontaktinformasjon

Trine Krossbekk Agersborg
HR- og beredskapsrådgjevar
E-post
Telefon 37 18 52 08
Mobil 900 66 218

Oppgaver:

  • Personal
  • Beredskap
  • HMS
  • Internkontroll
  • Kvalitet
  • Ansattportal.