Vi oppfordrer alle til å tegne avtale om eFaktura eller Avtalegiro. Husk at avtalene opprettes og endres i nettbanken din. Ta kontakt med banken din hvis du trenger hjelp.
eFaktura
Med eFaktura får du ikke tilsendt fakturaen i posten. Hvis du har eFakturaavtale vil alle fakturaer du får fra kommunen (eiendomsgebyrer, SFO, hjemmehjelp, osv.) komme som eFaktura i banken til den som står som fakturamottaker. Du kan klikke på eFakturaen i nettbanken for å se hva du betaler for.
For å motta eFaktura må du krysse av på valget "Ja takk til alle"/Alltid eFaktura i din nettbank eller betalingsapp (f.eks Vipps). Dersom det er enkeltbedrifter du ikke ønsker å motta eFaktura fra, kan du lett reservere deg i nettbanken.
Les mer på eFaktura.no
Endre fakturamottaker
Husk at du selv må endre dette. Hvis du vil endre fakturamottaker må du ta kontakt med den enheten i kommunen som sender ut fakturaen.
Avtalegiro
Hvis du kun vil ha avtalegiro, kan du selv velge å få kopi av faktura i posten. Dette velger du ved å krysse av for varsel/betalingsvarsel når du oppretter avtalen i nettbanken. Vær oppmerksom på at dersom du ønsker kopi av fakturaen i posten, blir det lagt til et fakturagebyr på kr 45 pr. faktura.
Bruk KID-nr. på fakturaen som avtalegiroreferanse.
Les mer om avtalegiro
Næringsdrivende
EHF-faktura blir sendt ut på bakgrunn av registrering i Elektronisk mottaksregister (ELMA). Faktura sendes kunden ut fra de opplysningene kunden har registrert i ELMA.
Både e-faktura og EHF faktura er fritatt for fakturagebyr.